Stwierdzenie Fair play pochodzi ze sportu. Jest wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawa ta cechuje się przestrzeganiem przepisów gry i odrzuceniem korzyści wynikających z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych. Sportowce przestrzegającego zasad fair play można poznać po godnym zachowaniu zarówno w wypadku zwycięstwa jak i porażki. A jak to wygląda w świecie biznesu?
W biznesie bywa różnie ale... Można spotkać firmy, które pomimo kryzysu, ponoszenia własnych kosztów nie naciągają klientów na niepotrzebne koszty, firmy które szanują klienta i dbają o swój wizerunek. Szkoły językowe, które "oddelegują" kursanta do domu bo nie zamierza się on uczyć i szkoda jest pieniędzy rodziców. Szkoły, które zwrócą za semestr w momencie wycofania się uczestnika z zajęć. Zakład fryzjerski, w którym małe dziecko obcięte jest za darmo bo...
Niestety dużo częściej można usłyszeć o tych firmach, które naciągają klienta doliczając 10gr do produktu, którego cena jest podana nad towarem. Dlaczego pyta klient? - "A tak sobie zaokrąglamy, łatwiej nam potem liczyć". Czy to jest tłumaczenie? W innym sklepie z kolei Pani uparcie nie ma wydać i stwierdza "będę winna 5gr" nie wspominając oczywiście o dużych centrach handlowych gdzie ceny na półkach są często inne od tych płaconych. To tylko kilka sytuacji ale o nich pamiętamy bo złe rzeczy łatwiej zapadają nam w pamięci.
Na szczęście istnieje program "Przedsiębiorstwo Fair Play". Program mobilizuję przedsiębiorstwa do uczciwej konkurencji i jest bardzo ważnym przedsięwzięciem mającym na celu propagowanie zasad etyki i kultury przedsiębiorczości. Program działa już od wielu lat i cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
A Wy znacie jakąś firmę, która przestrzega zasad Fair Play?
środa, 1 września 2010
Fair play w biznesie
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz