środa, 30 grudnia 2009

Urlop ojcowski


Ojcowie od nowego roku uzyskają prawo do jednego tygodnia urlopu ojcowskiego zgodnie z art. 182.3 § 1, § 2, § 3 k.p. Wbrew opiniom będą mogli z niego skorzystać także ojcowie dzieci urodzonych w roku 2009. Z urlopu ojcowskiego może skorzystać około 300 tys. ojców dzieci urodzonych w tym roku.

Prawo nie będzie przysługiwać tylko tym mężczyznom, których dzieci urodziły się w ciągu pierwszych siedmiu dni 2009 r.

Tygodniowy urlop przysługuję w całości, nie można go dzielić na części i przysługuję pracownikowi etatowemu.

Wniosek o udzielenie urlopu ojcowskiego należy złożyć pracodawcy najpóźniej siedem dni przed jego rozpoczęciem. Pracodawca nie może odmówić udzielenia takiego urlopu.

Urlop jest płatny na zasadach urlopu macierzyńskiego czyli 100% wynagrodzenia.

źródło: www.praca.gazetaprawna.pl

wtorek, 29 grudnia 2009

Przerwa świąteczna w pracy


Grudzień. Za oknem temperatura bliska zero. To jednak nic dziwnego powiedziałabym nawet, że mrozy w tą porę roku są wskazane ale...

Pracodawca w przerwie świątecznej zaleca wybieranie urlopu a sam wprowadza oszczędności na...ogrzewaniu. Wszyscy planują więc wolne ale co z osobami, które już nie maja urlopu i nie chcą wykorzystywać nowego??

W te dni siedzą najczęściej w kurtce, marzną i z utęsknieniem wypatrują godziny 15. A jak się maja przepisy??

Odpowiedź daję rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650). W § 30 można wyczytać, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 °C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają i wówczas na pracodawcę spadają dodatkowe obowiązki związane z dodatkowymi przerwami w pracy, posiłkami regeneracyjnymi, ubraniem itd. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C (291 K).

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom w miejscu pracy odpowiedniej temperatury. Nie ma tu znaczenia pora roku. Jeżeli temperatura w biurze będzie niższa niż 14 stopni podwładny może powstrzymać się od wykonywania obowiązków. Za ten czas będzie mu przysługiwać normalne wynagrodzenie.

więcej

poniedziałek, 28 grudnia 2009

Wolne gdy mąż cię zdradzi??


Pomysł - dwa dni wolnego na wypadek zdrady męża zakłada, że pracownik w sytuacji stresu, załamania nerwowego, złamanego serca potrzebuje wytchnienia, możliwości pozbierania "duszy z ciałem" i stawienie się do pracy w pełni sił. Nie ma wówczas potrzeby obarczania go dodatkowym stresem związanym z koniecznością pójścia do pracy, pokazania się koleżankom i kolegom w takim stanie. Owszem są sytuację kiedy zraniony pracownik lepiej funkcjonuje przebywając w otoczeniu znajomych. To kwestia osobista każdej osoby i ewentualny urlop to nie obowiązek a przywilej. Nie ma konieczności wykorzystania go.

Pomysł oprócz pozytywnych aspektów dla pracownika, który znalazł się w określonej sytuacji posiada również plusy dla pracodawcy. Pracownik załamany przynosi bowiem mniej korzyści, nie jest tak efektywny, źle wpływa na atmosferę pozostałych pracowników.

Czy pomysł spodoba się pracodawcom??

źródło: Dzień Dobry TVN z dnia 28.12.2009

niedziela, 27 grudnia 2009

środa, 23 grudnia 2009

Wesołych Świąt !!!




Kochani życzę Wam zdrowych, radosnych, pogodnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku 2010. Aby dla wszystkich ten nadchodzący rok był lepszy od mijającego 2009, aby przyniósł same sukcesy zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym.

Merry Christmas and a Happy New Year!!!

wtorek, 22 grudnia 2009

Szukam pracy ale dla...


Coraz częściej można się spotkać z sytuacją gdy w imieniu bezrobotnego pracy szuka nie sam zainteresowany lecz znajomy, rodzina etc. Osoby takie zamieszczają ogłoszenia w prasie, internecie lub dzwonią osobiście do pracodawcy. Dlaczego tak się dzieje?? Jak na takie zachowanie reaguje pracodawca??

Okazuje się, że główną przyczyną "wyręczania" się znajomymi w szukaniu pracy jest brak pewności siebie, brak zainteresowania tematem, lęk przed ośmieszeniem, lęk który paraliżuje. Tylko czy takie zachowanie jest skuteczne??

Bardzo często pracodawca rezygnuje z "poleconej" osoby bo po co mu pracownik, który nie ma odwagi zadzwonić osobiście w sprawie własnej pracy?? Nie każdy pracodawca nalega w takiej sytuacji na osobiste spotkanie z osobą szukającą pracy, częściej można usłyszeć odpowiedź negatywną, odmowę.

Trzeba również pamiętać o tym aby to samemu zainteresowanemu bardziej zależało na znalezieniu pracy niż nam samym...

zdjęcie.źródło: www.republika.pl

piątek, 18 grudnia 2009

czwartek, 17 grudnia 2009

10 przykazań dobrego freelancera



1. Bierz zlecenia tylko od rzetelnych zleceniodawców i na wiarygodne zamówienia.
2. Składaj ofertę, tylko jeśli możesz ją zrealizować w terminie, zgodnie ze specyfikacją oraz za uzgodnioną cenę.
3. Nie podbijaj sztucznie ceny za zlecenia.
4. Nie zaniżaj ceny zlecenia. Nie wykonuj pracy za półdarmo.
5. Podpisuj umowę z każdym od kogo bierzesz zlecenie, nawet na krótkie prace.
6. Informuj o nieuczciwych zleceniobiorcach/zleceniodawcach.
7. Każdą zmianę w wykonywanej pracy daj do pisemnej akceptacji, dokumentuj przebieg wykonywania zlecenia.
8. Informuj o zmianie terminu realizacji na długi czas przed.
9. Poprawiaj oczywiste błędy i wykonuj swoją pracę rzetelnie.
10. Szanuj zleceniodawcę i jego opinię.

zdjęcie: www.internetmaker.pl
tekst: www.kariera.pl

I po premiach...



źródło: Rys. Andrzej Mleczko /INTERIA.PL

wtorek, 15 grudnia 2009

Sms = umowa??!!


Komunikaty z telefonu zastąpią pisemne dokumenty. Eksperci przygotowali rewolucyjne zmiany w prawie - wykorzystają to banki i operatorzy.

Komunikacja elektroniczna odbywa się na tak dużą skalę, iż wszystko wskazuję na to, że w przyszłości dokumentem ma być dowolna co do formy treść oświadczenia, utrwalona w sposób umożliwiający jej zachowanie i odtworzenie. Nawet podpis nie będzie konieczny, treść dokumentu może więc być dowolnie ujawniona: drukiem (znaki graficzne), dźwiękiem, obrazem i na dowolnym nośniku: papier, urządzenie informatyczne.

Czy jest więc możliwe aby w taki sposób, esemesowy, były w przyszłości podpisywane umowy o pracę??

więcej

Sprzątaczka na etacie


Sprzątaczka - czasem zapomina tylko posprzątać...

Sprzątaczka przychodzi do pracy najczęściej codziennie, zdarza się, że co drugi dzień. Obowiązki: posprzątać biura. Efekt: różny.

Oczywiście nie można uogólniać jednak niektórym to sprzątanie nie wychodzi. Zdarza się, że po sprzątaczkach trzeba...posprzątać. Opadłe liście, zakurzone biurko, brudne parapety to standard w niektórych firmach. Co robić w takiej sytuacji?? W godzinach własnej pracy bierze się szmatę, wiadro i do dzieła... Ot szara rzeczywistość.

Jak wyegzekwować pracę nie zwalniając pracownika?? Bo przecież donos doprowadzi właśnie do zwolnienia?? A może nie będzie tego problemu bo za chwile nas wszystkich zwolnią i zostanie sprzątaczka, która po nas będzie musiała posprzątać...

piątek, 11 grudnia 2009

Sprawni inaczej w ... pracy !!!



Jedynie co szósty niepełnosprawny pracuje. Nie każdy potrafi przekonać siebie i pracodawcę, że niepełnosprawna osoba może doskonale wykonywać swoje obowiązki zawodowe.

W Polsce jedynie 16% to niepełnosprawni aktywni zawodowo. Dawniej niepełnosprawni mogli liczyć na zatrudnienie tylko w tzw. spółdzielniach inwalidzkich. Obecnie o pracę mogą się starać w większości firm w biurach, w kasach sklepów etc. Ale dlaczego tylko 16% osób decyduję się na pracę zarobkową??

Otóż dlatego, że często sami zainteresowani nie chcą wychodzić z domu, nie wierzą we własne możliwości, siły, boja się utracić rentę.

Dodatkowo nie zawsze sam pracodawca chcę zatrudniać w swoich szeregach taką osobę. Pracodawca bowiem musi zapewnić odpowiednie warunki pracy. Osobom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przysługuję siedmiogodzinny dzień pracy, należy się także dłuższy urlop na leczenie i rehabilitację. To wszystko może tworzyć obawy pracodawcy co do zysku z zatrudnienia takiego pracownika.

Są jednak również plusy wynikające z zatrudnienia osoby niepełnosprawnej. Należą do nich m.in. możliwość zwrotu kosztów związanych z przystosowaniem stanowiska pracy, dofinansowanie wynagrodzeń, szkoleń etc.

Bilans i decyzja czy zatrudnić taką osobę u siebie w firmie czy też nie należy do pracodawcy. Należy pamiętać, że umożliwienie osobie niepełnosprawnej pracy pozwala w dużej mierze na wzmocnienie poczucia wartości u takiej osoby, zmianę środowiska oraz co chyba najistotniejsze na własne dochody etc.

Czy zdecydowalibyście się na taki krok, na zatrudnienie osoby niepełnosprawnej we własnej firmie?? Czy chcielibyście aby szef do Waszego działu przyjął osobę niepełnosprawną??

niedziela, 6 grudnia 2009

Święty Mikołaj


Ma 387 lat i energię młodego człowieka - MIKOŁAJ. Każde dziecko czeka w tym dniu na Jego wizytę i prezenty przez Niego przyniesione.

Kiedyś w firmach również był widziany. Jeden z pracowników przebierał się za Mikołaja i roznosił prezenty wcześniej zakupione przez pracowników. A teraz??

Teraz jest wyścig szczurów, każdy jest zabiegany, brakuje pieniędzy i...chęci. A przecież maleńki drobiazg potrafi zdziałać cuda. Dlaczego więc tak trudno o małe radości??...

zdjęcia. źródło: www.interia.pl

czwartek, 3 grudnia 2009

Mobbing w pracy


W myśl art. 94.3§2 kodeksu pracy, mobbing to działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek przeciwdziałania mobbingowi.

Za objaw mobbingu można zatem uznać nie przyznawanie pracownikowi bonów świątecznych, nie wysyłanie go na szkolenia organizowane dla innych pracowników, ciągłe krytykowanie, niedopuszczanie do głosu, nie przekazywanie ważnych informacji etc. Mobbingowi sprzyjają niejasne kryteria oceny pracownika, zbyt duże dysproporcje w wynagrodzeniach na podobnych stanowiskach.

Przemoc w pracy może istnieć za przyzwoleniem otoczenia, czasem bez wiedzy szefostwa. Takie zachowania mogą nas spotkać nie tylko ze strony pracodawcy ale również ze strony współpracowników lub nawet naszego podwładnego.

Niestety w myśl przepisów kodeksu pracy ochronie przed mobbingiem podlega jedynie pracownik. Oznacza to, że osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych nie podlegają ochronie. Swoich praw taka osoba może dochodzić jedynie na podstawie przepisów kodeksu cywilnego wskazując naruszenie dóbr osobistych.

Czy mobbing kiedykolwiek ma szansę przestać istnieć?? Czy kiedykolwiek się od niego uwolnimy??

wtorek, 1 grudnia 2009

Manager - choachem??!!


Coaching jest efektywną formą doradzania i wspierania ludzi w rozwoju osobistym. Dotyczy zarówno obszaru zawodowego, jak i prywatnego. Fundamentalną rolą coacha jest sprawianie, by osoba wspierana odkrywała swoje możliwości. Dobry coaching to poszerzanie widzenia i rozumienia świata, systemu, w jakim funkcjonujemy, by podejmować lepsze decyzje. To udzielanie wysokiej jakości informacji zwrotnej i kontakt zbudowany na zaufaniu i wzajemnej ciekawości w przeciwieństwie do podawania recept i sugerowania własnych rozwiązań bez zrozumienia kontekstu i potrzeb klienta. Dobrego coacha cechuje: otwartość, szacunek, empatia, skuteczność, elastyczność, etyka.

Coaching to najdynamiczniej rozwijająca się branża gospodarki w ostatnich czasach. Zainteresowanie coachem w Polsce stale rośnie. Spora część obecnych lub przyszłych coachów to pracownicy działów HR.

Coaching to jedno z narzędzi rozwoju osobistego i zespołowego dlatego pracownik HR z pewnością nie zrezygnuje z coachingu, który musi się znaleźć obok licznych kursów, szkoleń...

Jeżeli przyjmiemy, że na coaching będą decydowali się głównie HR-owcy i managerowie aby pomagać pracownikowi w rozszerzeniu i stosowaniu jego własnych umiejętności, wiedzy i możliwości w miejscu pracy, motywowaniu pracownika do lepszej pracy to z pewnością, że przed managerem stoją nowe możliwości. Zadaniem managera byłaby postawa eksperta w konkretnej dziedzinie i inspirowanie pracownika do osiągnięcia najlepszych efektów. Rolą managera byłoby również pomaganie pracownikowi we wskazaniu celu lub kierunku, w którym powinny zmierzać jego wysiłki.

Coaching w wydaniu managerskim, to zaangażowanie we wspieranie innych, aby umożliwić im realizację ich potencjału. Być może właśnie dzięki temu coach usłyszy kiedyś, że był jedną z tych osób, którym wiele się w życiu zawdzięcza…

źródło: www.hrstandard.pl i Personel Plus nr 5/2009